AnDarTUA ker??

View previous topic View next topic Go down

AnDarTUA ker??

Post by deella mozas on 2011-01-21, 11:59

Mengapa wanita sekarang ni tak kahwin-kahwin lagi?? Umur dah nak kat 40 tahun tapi masih tak kahwin.. Kita hendak salah kat siapa?? Mak bapak diaorang ker? Kat wanita tu ker? @ salah lelaki sebab tak reti nak pergi meminang wanita ker...???

Kalau ikutkan fakt0r banyak yang menyalahi wanita sebab diorang ni dah moden.. Bukan macam mak atau nenek kita dulu yang kerjanya duk je kat rumah dan kerjanya hari-hari pergi basuh kain, kemas rumah, masak dan tolong mak atau ayah kat sawah.. Pendek cerita mak dan nenek kita ni terima pendidikan tak formal pasal rumah tanggalah.. Lagi satu diorang ni mana ada terdedah dengan dunia luar.. Sebab tulah lepas belajar terus kahwin dan tambah keturunan mereka...Heheheh~

Tapi sekarang ramai wanita yang dah berkerjaya.. Kadang-kala lebih busy dari orang lelaki.. Kalau tidak takkanlah diorang tak kahwin lagi.. Tak ada masa nak bercinta dek sibuk gan kerja..ish3x..Diorang ni pun masa belajar dulu mana ada masa nak bercinta juga.. Yelah dek sibuk gan assgment dan tanggungjawab kalau ada dari kalangan wanita ni yang anak sulung.. Kenalah fikir pasal adik-adik diorang.. Lepas habis belajar fikir pasal nak kerja nak tolong mak ayah kat kampung..Berat jugak tanggungjawab wanita zaman ni kan.. Takut nanti lelaki diorang ni tak boleh diharap lepas kahwin.. Yelah lelaki zaman sekarang bukan zaman dolo-dolo.. Orang dolo-dolo banyak yang matang dari usia mereka yang sebenar..

Lagi satu faktor sebab wanita ni banyak andartu sebab bilangan diorang ni lebih ramai dari lelaki.. Inilah salah satu tanda-tanda dunia nak kiamat.. Sebab tulah ramai wanita tak kahwin-kahwin.. Diorang ni tak rela jadi bini no 2 ker? No 3 ker? @ no 4..Heheheh~ Tak nak jadi perampas suami oranglah.. Kalau saya pun sama.. Tak sanggup saya kecewakan hati kaum sejenis saya..Sebab tulah wanita ni tak kahwin-kahwin. Selain itu, faktor lain pula diorang ni mesti banyak kali putus cinta.. Tidak kiralah wanita tu cantik ker? Kurang cantik ker? Kalau tak kahwin-kahwin sampai sekarang mesti ada s0mething wr0ng..Hehehehe~ Kalau nak tahu hati wanita ni seperti selembut sutera dan kadang-kala sukar dimengerti oleh kaum lelaki.. Banyak metaforanya~ Heheheh~ Jangan lupa saya pun wanita.. Mestilah saya mengerti kenapa orang wanita ni sukar hendak kahwin???

Ramai kaum wanita jadi andartu sebabnya juga kaum lelaki ni tak berani nak tackle diorang.. Yelah takkanlah pula orang perempuan ni nak terhegeh-hegeh kat orang lelaki.. Jatuhlah status diorang sebagai orang perempuan.. Takkanlah juga perigi cari timba.. Jangan salahkan saya kalau saya cakap yang orang lelaki ni ramai yang tak gentlemen.. Kalau yang gentlemen pun buaya darat.. Ayat punyalah manis seperti madu.. Hehehe~Kebanyakkan pendapat yang saya dengar dari kaum lelaki pasal isu ini bukan sebab diorang tak berani cuma takut nanti kalau diorang pergi meminang wanita yang lebih tinggi dari jawatan mereka, wanita ini minta harga tinggi sangat.. Kaum lelaki yang kerja biasa-biasa manalah mampu beri duit dari kemampuan mereka.. Sebab tulah orang lelaki lebih suka kahwin dengan wanita yang tidak berkerjaya. Kalau berkerjaya pun kerjanya lebih rendah standard dari lelaki.. Kalau dah kahwin pula dengan wanita berkerjaya diorang terpaksalah ambil nanny atau maid suruh urus rumah mereka... Sebab tulah banyak cerita pasal lelaki suka kat maid mereka ni...Ish3x..
So, kesimpulannya tepuk dadalah.......:::::::::::

Tapi kita pun tak boleh salahkan golongan wanita 100%.. Sekarang ini kebanyakkan kaum lelaki lebih suka memperisterikan wanita dari seberang.. Diorang cakap orang seberang ni lebih mudah dibentuk dan masih menjaga adab-adab sebagai seorang perempuan.. Entah betul atau tidak.. Statement tu saya no komen sebab kak ipar saya pun orang seberang.. Tapi bagi saya jodoh tu tak kemana Cuma kita kenalah cari.. Kalau tak cari susahlah nak jumpa jodoh kitakan.. Sebagai seorang wanita saya suggest janganlah terlalu menjadi moden sangat..Kenalah jaga adab sebagai orang timur..Memang bagus kalau kita ini seorang wanita berkerjaya tetapi kenalah fikirkan pasal masa depan..Kalau susah sangat korang nak kahwin korang suruh je mak dan ayah carikan. Senang cerita... Sebab kalau korang cari takut pula korang ni jenis memilih sangat.. Yelah nak perfect je memanjang.. Ingat! Lelaki juga manusia mesti ada kekurangan.. Begitu jugalah kat korang.. Korang kena ingat juga lelaki yang baik untuk wanita yang baik..Smile Heheheh~

Lagi satu, Orang tua-tua cakap salah satu cara memikat orang lelaki ini kenalah reti masak.. Entahlah.. Saya ni pun bukan pandai masak sangat..Hehehehe~ So, kesimpulannya, kenalah kahwin tidak kiralah dengan sesiapa..(jangan kahwin dengan PATI sudahlah) Sebab kahwin ni boleh mematangkan diri kita dan meneruskan zuriat kita.. Lagi satu, kahwin ni merupakan sunah nabi.. Nabi pernah bersabda “sesiapa yang tidak mengikut sunahnya bukanlah terdiri daripada umatnya”.. So, renung-renungkan...

Saya selalu baca orang lelaki ini banyak syarat diorang nak cari calon isteri.. Begitu juga bagi golongan wanita.. So, saya suggest kalau lelaki hendakkan wanita pandai masak dan isteri mithali kita sebagai golongan wanita pun hendakkan lelaki yang boleh menjadi imam dirumah dan menjadi suami soleh serta bertanggungjawab.. Disini masing-masing kenalah tahu tanggungjawab kalau hendak kahwin...Adilkan..........:::

deella mozas

Posts : 10
Points : 31
Reputation : 1
Join date : 2011-01-10
Age : 27
Location : teluk intan

http://www.myceriterastory.blogspot.com

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum