Halal dan Haram

View previous topic View next topic Go down

Halal dan Haram

Post by iza82 on 2011-01-14, 16:57

Assalamualaikum..

Beberapa tahun dulu, ada seorang kawan yang mengajak saya tidur di rumahnya selepas balik dari KBN. Maklumla, rumah saya jauh.
Masa di rumahnya, dia banyak cerita kehidupan keluarganya.
Satu benda yang saya tak pernah lupa....
Katanya, ada seorang tukang paip datang untuk memasang paip air.
Kata tukang paip tu, "dua tiga hari lagi akan ada orang datang pasang meter. hari ni saya pasang dulu paip ni untuk gunakan air."
Tunggu punya tunggu punya tunggu, orang yang nak pasang meter tak sampai2.
Soalannya: Halalkah air yang kita minum itu kerana tak bayar 1 sen pun.

iza82

Posts : 374
Points : 379
Reputation : 4
Join date : 2011-01-06
Age : 34
Location : Perak

http://azilas.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Halal dan Haram

Post by nOj on 2011-01-14, 16:59

eh?
kiranye rumah dia tu takde meter air?
tapi ade bekalan air?
aneh

nOj

Posts : 135
Points : 140
Reputation : 0
Join date : 2011-01-11
Age : 34
Location : PahanG

http://nojj.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Halal dan Haram

Post by ieda alhabsyi on 2011-01-14, 17:00

pelik gak

ieda alhabsyi

Posts : 603
Points : 596
Reputation : 3
Join date : 2011-01-10
Age : 32
Location : ipoh

http://www.iedaluvsham.com

Back to top Go down

Re: Halal dan Haram

Post by intankuterpilih on 2011-01-14, 17:09

air tu bukan hak dia kan?? maka haramla kan... sepatutnya dia kene report pada pihak yg bertanggungjawab utk pasang meter tu...

intankuterpilih

Posts : 114
Points : 115
Reputation : 1
Join date : 2011-01-14
Age : 37
Location : jb

http://intankuterpilih.com/

Back to top Go down

Re: Halal dan Haram

Post by akuanakpahang on 2011-01-14, 17:11

Tak reti nak jawab juga... kalau belum ditentukan status belum boleh
ditentukan halal haramnya, hukum haram kena buka bab lain... (ada cara
tertentu) sebab air itu pun masih tidak di kira brapa liter awk guna...
macam mana pulak awak nak bayar... tapi cara awk buat tu macam makan
free aje... bab haram tu entahlah. Namun hak kerajaan kena bayar ke
kerajaan (pemeritah) jadi awk bayar aje agak-agak brapa nilai yang awk
guna air itu bayar kat tabung derma masjid lebih telus... niatkan
membayar sejumlah air tersebut.

Nota di kaki rujuklah pada yang pakar kita merapu aje Razz

akuanakpahang

Posts : 232
Points : 303
Reputation : 5
Join date : 2011-01-07
Location : Bandar Jerantut

http://akuanakpahang.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Halal dan Haram

Post by iza82 on 2011-01-14, 17:16

Ishh, tak kan la saya nak bagitau kat bapa dia macam tu....
kang kena ligan dengan parang kang...

Maksudnya, kalau saya ke rumahnya,
tak boleh makan dan minum la ek?
takut pulak jadi darah daging.
Risau pulak takut kecik hati tuan rumah...

Arghhh....susahnya.

iza82

Posts : 374
Points : 379
Reputation : 4
Join date : 2011-01-06
Age : 34
Location : Perak

http://azilas.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Halal dan Haram

Post by intankuterpilih on 2011-01-14, 17:20

susah juga nak cakap kan... tapi kita sebagai tetamu kene la juga jaga hati dia kan... ermmm... betulla... kene tanya pada yang pakar bab2 hukum nie...

intankuterpilih

Posts : 114
Points : 115
Reputation : 1
Join date : 2011-01-14
Age : 37
Location : jb

http://intankuterpilih.com/

Back to top Go down

Re: Halal dan Haram

Post by jabdul rashid on 2011-01-14, 21:30

nampak remeh tapi payah nak jawab...

adakah masa anda pergi itu dalam tempoh 2 3 hari katanya org akan dtg pasang meter...

- air belum ditentukan status (APP tu dah jawab sbb dia org JBA)

- tidak dijatuhkan hukum kerana dalam tempoh pemasangan...nak kira mcmana, banyak mana sangat kita guna air dlm tempoh 2 3 hari tu...air tu kan hak Allah free je...kita yg myebabkan dia jadi perbayar...

atau

tunggu punya tunggu itu tempohnya bukan 2 3 hari tapi dan berbulan org nak pasang meter tu tak pasang lagi...

- kalau inilah dh disengajakan kerana mendiamkan perkara tersebut, disini jatuh hukum dah kita guna air tersebut

- mudah-mudahan Allah mengampun kita, apakan daya kita sebagai tetamu...


_________________
Meraban Tapi Berinformasi

blog AUC

jabdul rashid

Posts : 516
Points : 608
Reputation : 4
Join date : 2011-01-06
Location : Kuantan

http://ucmitosboy.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Halal dan Haram

Post by zulkbo on 2011-01-14, 21:33

kalau orang detail jaga halal haram
memang akan mempersoalkannya..
saya rasa pasti ada kekhilafan yang
di maafkan di sana..islam itu memudahkan..
sebarang pertanyaan tanya pada yang pakar
bab hukum..wallahualam.

_________________
www.zulkbo.com




Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..

zulkbo

Posts : 502
Points : 556
Reputation : 3
Join date : 2011-01-07
Location : Kuala Lumpur

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Halal dan Haram

Post by iza82 on 2011-01-14, 22:48

Terima kasih atas jawapan dan pandangan rakan2

iza82

Posts : 374
Points : 379
Reputation : 4
Join date : 2011-01-06
Age : 34
Location : Perak

http://azilas.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Halal dan Haram

Post by KakiBongkar on 2011-01-20, 15:21

kalau orang tu dah tau hukum tapi tak amik inisiatif maka jatuh lah hukum...

KakiBongkar

Posts : 303
Points : 316
Reputation : 3
Join date : 2011-01-15

http://www.kakibongkar.com

Back to top Go down

Re: Halal dan Haram

Post by Sponsored content Today at 04:12


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum